Matthäus Passion

Matthäus Passion – J.S. Bach

Op 28 maart 2015 voert de COV Noord-West Veluwe weer de Matthäus Passion van Johann Sebastian Bach uit. Dit indrukwekkende oratoriumwerk is niet alleen geweldig om uit te voeren, maar uiteraard ook om naar te luisteren en mee te beleven.

Solisten:
Nicole Fiselier: Sopraan
Roelien van Wageningen: Alt
Michaël Axelsson: Tenor aria’s
Frank Hermans: Bas aria’s
Immo Schröder: Tenor evangelist
Joep van Geffen: Bas Christuspartij

Orkest: Helios Ensemble

Jongenskoor: Kampen Boys Choir

Algehele leiding: Jurriaan Grootes

Prijzen:
Middenschip: € 30
Zijbeuken: € 15

 

Hoe dichtbij staat de Matthäus-passion?

De Matthäus-Passion heeft een lange en trouwe traditie in ons land, waardoor veel mensen het werk al eens eerder gehoord hebben. Toch blijven uitvoeringen zich vernieuwen, en blijft onder meer daardoor een nieuwe beluistering ook een nieuwe belevenis. De laatste tijd heeft Nederland onder meer kennis gemaakt met scenische uitvoeringen van het werk en een Nederlandstalige versie, n.l. de hertaling van Jan Rot. Een belangrijk aspect van de gedachte daar achter is, denk ik, het meer betrekken van de luisteraar bij het gebeuren.

Piëtisme
Hoewel de gebruikte middelen een deel van het publiek zullen afstoten, strookt het effect wel met de stroming waartoe Bach’s Passionen behoren: het piëtisme. Ontstaan als beweging tegen de formalisering en vóór de individuele beleving, kwam deze ook in de muziekpraktijk tot uitdrukking. Dit valt daarnaast ook samen met een beweging binnen de barok voor minder strakke formules, en meer directe expressie.

Inlevingsvermogen
Kenmerkend voor Bach blijft natuurlijk dat hij formele en complexe constructies wonderwel wist te combineren met een groot inlevingsvermogen. Terugkerend bij de luisteraar: in de tijd van Bach stond zowel de tekst als een deel van de muziek zeer dicht bij de mensen. De taal was de moedertaal, het evangelie was bekend, en de koraalmelodieën werden vaker ‘s zondags door de gemeente gezongen. Hopelijk is de Duitse taal, zeker met een tekstboekje, voor de meesten geen belemmering meer om het werk te volgen. Iets anders is de muziekbeleving.

Beleving
De koralen stemmen weliswaar niet meer geheel overeen met de tegenwoordige liederen, maar de opzet van de koralen in de Matthäus Passion is een bespiegeling vanuit de toeschouwer. Conform het piëtisme kan zo ieder zijn eigen verbazing, verontwaardiging of bevestiging in Bach terughoren.

Door: Jurriaan Grootes

Hier vindt u verdere [intlink id=”390″ type=”page”]achtergrondinformatie over de Matthäus Passion >>[/intlink]